
AUKTIONSPROCESSEN
Är du nyfiken på hur en auktionsprocess går till? Då har du kommit rätt! Enkelt förklarat fungerar det så att era objekt läggs ut i vårt auktionsystem och högsta buder vinner objektet. Det är det absolut bästa sättet att sälja många objekt samtidigt och få rätt betalt!
Här nedan kan du läsa om hur auktionsprocessen går till hos oss!
Varför sälja på bil & mc på auktion?
Auktionens delar i kronologisk ordning
Här är en kronologisk genomgång av de olika delarna i en auktionsprocess för en veteranmotorcykel eller entusiastbil.
1. Förberedelse & Första besöket
Tack för att du överväger oss! Allt börjar med ett samtal eller mejl – kontaktuppgifter finns längre ner. Inför samtalet eller mejlet, förbered gärna en eller ett par bilder som du kan skicka till oss. Det hjälper oss att få en uppfattning om uppdraget.
Under samtalet föreslår vi ett möte om det rör sig om ett större uppdrag med flera fordon och eventuella delar. Detta för att vi ska få en korrekt bild av uppdraget och för att du ska kunna avgöra om vi är rätt auktionshus för dig. Mötet är helt förutsättningslöst, kostnadsfritt och anonymt.
Om det gäller ett enstaka fordon och det känns bra för båda parter, bestämmer vi en tid för fotografering.
Du kan ringa oss eller skicka ett mejl så återkopplar vi till dig!
2. Avtal & Kontraktsskrivning
Om allt känns bra efter det första mötet skickar vi en offert för uppdraget, specifikt anpassad efter dina behov. Vi har lång erfarenhet av att erbjuda våra tjänster till privatpersoner, dödsbon och företag.
Efter att avtalet är signerat (vilket specificerar försäljningsvillkor, provision och ansvar) startar vi själva auktionsprocessen.
Om det rör sig om en hel samling publiceras förhandsinformation på sajabvintage.se. Om det gäller ett enstaka fordon inkluderas det i en större auktion.
3. Förberedelser inför auktionen
Säljaren ansvarar ofta för att samla in och tillhandahålla nödvändig dokumentation såsom ägarbevis, historik, certifikat och andra relevanta papper. Vi föreslår ett auktionsdatum så att processen flyter på så smidigt som möjligt. Om det gäller enstaka, kördugliga fordon går processen snabbt. Då bestäms ett datum för hämtning eller fotografering.
4. Katalogisering & Fotografering
När allt är sorterat påbörjas katalogiseringen. Vi beskriver fordonet så detaljerat som möjligt, inklusive serienummer, skick, motortyp etc. När beskrivningen är klar tar vi professionella foton och filmer av fordonet för marknadsföring.
5. Reservationspris eller inget reservationspris
Vi får ofta frågor om reservationspriser. Vår rekommendation är följande: vi förstår att det kan kännas nervöst, och auktion är inte för alla, men inget slår auktion när det gäller toppnoteringar. De högsta priserna uppnås på en offentlig auktion där det finns få eller inga låga reservationspriser.
Auktioner handlar om psykologi och det finns inga garantier. Men om du vill ha högsta möjliga försäljningspris, gärna över värderingen, behöver du våga ta en viss risk. Våra budgivare föredrar objekt utan reservationspris, och det är då budgivningen kan bli riktigt intensiv.
Vi guidar dig genom hela processen.
6. Auktionen publiceras
Nu gäller det! Auktionen äger rum online och är publicerad mellan 9 och 19 dagar. Budgivare kan lägga bud under hela perioden, men enligt vår erfarenhet sker 85 % av alla bud under de sista minuterna. Oroa dig därför inte om det ser ut att gå långsamt – det är en del av processen. Fordonet säljs till den som lagt det högsta budet.
7. Marknadsföring
När auktionen publiceras påbörjas en omfattande marknadsföring av din fordonssamling. Sajab marknadsför objekten via sin hemsida, auktionskatalogen, online-plattformar, sociala medier och ibland via pressmeddelanden.
8. Efter auktionen
När auktionen är avslutad och förhoppningsvis allt är sålt, börjar vi arbetet med att hantera betalningar, förbereda export och ordna utlämning till de nya ägarna. I nio fall av tio sköter vi utlämningen, beroende på uppdragets omfattning.
Om du säljer många objekt får du en sammanställning av din auktionsmäklare. Du får också en PDF med alla resultat och avdrag för vår provision. Vår provision dras från försäljningssumman, och vi tar inget betalt för osålda objekt.
Vi säkerställer att köparen har betalat innan fordonet lämnas ut. Vid utlämningen överlämnar vi alla dokument och skickar in nödvändiga handlingar till Transportstyrelsen.
Generell information
Att sälja många objekt samtidigt är en komplex process. Sajab finns till för att göra den så smidig och trygg som möjligt. Under hela processen är vi bara ett samtal eller sms bort för att svara på dina frågor. Vi ser vårt arbete som ett samarbete där vi tillsammans arbetar mot samma mål.
Varje steg kan variera något beroende på uppdragets specifika förutsättningar, men denna beskrivning ger en generell översikt över processen från början till slut.
Har du läst ända hit? Tack! Wow!
Vi är tacksamma för att du överväger just oss på Sajab.
Om du har några frågor eller funderingar, tveka inte att kontakta oss!