top of page
  • Facebook
IMG_9221.jpg

AUKTIONEN HOS BRÖDERNA HJALMARSSON

Under 2022 fick Sajab uppdraget att genomföra en av Sveriges största auktionen med motorcyklar. Här är historien, de unika filmerna och bilderna från själva auktionsprocessen. 

Hur startade det?

Allt startade våren 2022

Sajab fick ett samtal om en gårdsauktion i Vartofta, Västergötland. Uppdraget bestod i att hjälpa uppdragsgivaren att sälja lantbruksmaskiner och veterantraktorer. En klassisk gårdsauktion som Sajab säger. Det innebär oftast att gården läggs ner och allt ska säljas, allt från traktorer till motorsågar.

 

Uppdragsgivaren i detta fall var två tvillingbröder, Rune och Folke Hjalmarsson som under lång tid bedrivit ett lantbruk med mjölkproduktion. Det Sajab inte visste när samtalet kom var att Rune och Folke var samlare även av veteranmotorcyklar.

 

Ett besök gjordes, kaffe dracks och ett avtal om att avveckla gårdens lantbruk gjordes. Auktionen planerades till sensommaren 2022 och arbetet med iordningställande inför auktionen påbörjades av Rune. Det innebär att säljaren bestämmer vad som ska säljas, städning, rengörning samt ställa iordning inför katalogisering. Men först skulle gårdens arbetsmaskiner användas en sista gång på fälten.
 

Planerna förändrades

Oväntat och mitt i auktionsförberedelserna gick Rune hastigt bort. Med Runes bortgång fick familj tillsammans med Sajab agera snabbt. Runes tvillingbror, som var enda arvingen, var nämligen svårt sjuk i demens. Rune och Folke gjorde allt tillsammans. Livet, lantbruket och motorcyklarna var deras liv. När Folke blev sjuk var det självklart att Rune tog hand om sin bror.

 

Nu när Rune inte längre fanns kunde Folke inte ta hand om sig själv. Sjukdomen var även så långt gången att en förbättring av Folkes hälsa var uteslutet. Familjen runt bröderna fick då samtidigt hantera en sorg och en situation med mycket praktiskt arbete och tuffa beslut.

 

Efter en lång juridisk process inom familjen, om hur allt skulle hanteras, togs beslutet att fortsätta med försäljning av lantbruksmaskinerna och veterantraktorerna. Beslut togs även att låta försälja den mycket unika motorcykelsamlingen. Sajab hade redan fått förtroendet av Rune och Folke att sälja så frågan ställdes till Sajab om de även kunde hjälpa till med att sälja motorcyklar. Sajab accepterade inte direkt, det fanns hinder men mer om det senare. Först skulle lantbruksmaskinerna säljas.

 

Auktionen med lantbruksmaskiner och veterantraktorer

Folke och Rune var mycket kända inom kretsen med veteranmotorcyklar men vad många inte visste var att de även hade samlat på sig mycket unika veterantraktorer som såldes. BM 10, BM 20, Bolinder-Munktell väghyvlar för att nämna några.

 

De två väghyvlarna från Bolinder-Munktell såldes tillsammans för osannolika 300.000 och en BM 20 gick för drygt 200.000.

 

Arbetet med förberedelser inför en gårdsauktion är mycket stort. Maskiner ska startas, historiken dokumenteras, aktuella registreringshandlingar ska fram samt att alla maskiner ska ställas upp för att beskrivas i text, bild och film.  

 

Auktionen genomfördes och på brödernas gård ställdes traktorer, bilar, maskiner och tändkulemotorer upp. Auktionen genomfördes och avslutades, precis som planerat. Gårdsauktioner kan Sajab. Men nu ställdes de inför en större utmaning.

Motorcyklar och åter motorcyklar

Bröderna Hjalmarsson var väl kända inom motorcykelkretsar och de hade samlat på sig en otrolig fin samling med många helt unika fordon och delar.

 

Ett öga för det bra hade de men alla förstod inte alltid deras genidrag. En historia som sticker ut är när de på den omtalade auktionen i Hovsta, 2010, ropar hem en Harley Davidson JDH med sidovagn för drygt 300.000. När historien berättades för Sajab så berättades den att innan avslutad auktion och med en betoning på att Bröderna fick motstå många hugg och att de betalat överpris. Motorcykeln såldes senare på fjärde auktionsdagen för mer än det trippla. 1.115.000 SEK + provision.

 

Nu tillbaka till motståndet som Sajab fick utstå. I våra samtal med Mårten Thörner, ansvarig för auktionen, så berättar han att åsikterna var många.

  • Vi fick höra att det skulle bli ett nytt Hovsta. Att vi som auktionsfirma för lantbruk aldrig skulle klara av att genomföra en sådan auktion med motorcyklar. Kaos var att förvänta. Det sporrade oss. Vi var visserligen ett par lantisar från Östergötland men vad många inte visste var att vi tillsammans hade en enorm erfarenhet om auktioner och marknadsföring. Det vi saknade var kunskapen om veteranmotorcyklar men det löste vi.

    Jag brukar säga, lösa problem är väl det enda vi gör om dagarna, så det var bara att köra på - Mårten Thörner, Sajab

 

Planering & avtal

Gårdsauktionen med lantbruksmaskiner och veterantraktorerna var nu avklarad och lyckad. Auktionen hade genomförts enligt konstens alla regler med många rekordpriser som nämnts tidigare men nu började Sajabs stora utmaning.

 

Beslutet om att sälja hade tagits så det var redan klart. Folke var sjuk och intresset inom familjen fanns inte att fortsätta med samlingen. Eftersom gårdsauktionen gått bra så börjades det skissas på ett avtal med motorcyklarna. Men det fanns ett problem. Nyheten om att samlingen skulle säljas hade spridits.​

Auktionen var nära att inte genomföras

Vad många inte visste var att auktionen var väldigt nära på att inte genomföras. Familjen önskade att Sajab skulle undersöka och administrera en försäljning av HELA samlingen. De inbjudna grupperna bjöds först på en digital visning från samlingen. Hela samlingen fotades och filmades som den stod. Efter den digitala visningen bjöds de intresserade in för att få en fysisk visning samt för att lägga ett bud.

Kommentar från Sajab

Idén om att sälja hela sin samling som helhet brukar grundas i att försöka hålla samlingen intakt. En nobel tanke men slutar ofta  med att säljaren förlorar en stor del av det faktiska värdet för samlingen. Att sälja hela samlingen i ett stycke innebär i praktiken en möjlighet för köparen att få de få motorcyklar och bilar de vill ha på bekostnad av de övriga fordonen som de sedan säljer vidare.

 

  • Att en samling säljs intakt innebär oftast en förlust för säljaren. I 99 fall av 100 är köparen endast intresserad av ett fåtal av fordonen. Övriga fordon säljs ganska omgående efter affären är avklarad. I regel med vinst som finansierar de fordon köparen egentligen vill ha. Inget vi rekommenderar men tyvärr inget vi kan styra. Det är säljaren som dikterar villkoren, vi kan enbart ge rekommendationer.

 

Efter många turer fram och tillbaka inkom första budet. En intresserad budgivare bjöd omkring 10 miljoner kronor för samlingen som den stod. Väldigt mycket pengar men efter mycket överläggande så stoppades försäljningen av säljarna. Allt skulle ut på offentlig auktion och tur var det.

 

  • Med facit i hand var det absolut det bästa som kunde hända. Säljarna blev mycket glada av att de lyssnade på oss. För det är på en offentlig auktion med enbart ett fåtal låga reservationspriser som de riktiga höga prisnoteringarna nås.

Nu börjar arbetet

Det som händer nu är att det riktiga jobbet för Sajab precis hade börjat. Iordningsställande av en samling värd tiotals miljoner. 

 

Det som även var unikt var mängden med originaldelar som fanns. Sajab hittade bland annat ett metallskåp där hyllorna hade vikt sig av tyngden från alla förgasare. Bland dessa förgasare hittades och såldes en Schebler. En mycket, mycket ovanlig förgasare som endast tillverkades i ett fåtal exemplar. Slutpriset talar sitt tydliga språk. 47.000 SEK

Förbered utrop

Eftersom att sälja samlingen till en köpare valdes bort stod nu Sajab inför två stora utmaningar. Den ena utmaning har vi diskuterat tidigare – nämligen kunskapsproblemet. Att sortera upp en verkstad är ett ganska stort och svårt jobb, även för de med kunskap. Utmaningen löstes med hjälp av att ta in experterna Mikael Almroth och Jörgen Sundberg. Båda är erkänt duktiga på amerikanska motorcyklar. Mikael med expertis inom Harley Davidson och Jörgen Sundberg inom Indian.

 

Tillsammans med Sajabs kunskap om att skapa auktioner påbörjades arbetet. Arbetet med att sortera alla motorcyklar och delar tog cirka 2 veckor. Cirka 1000 utrop skapades inför auktionen. Många objekt såldes ensamma och vissa grupperades i större utrop. Auktionen planerades så att den skulle pågå i 6 dagar. De första fyra skulle innehålla cirka 20-25 motorcyklar per dag av olika värden och de två sista dagarna fick det bli de unika originaldelarna.

 

  • Utan Micke och Jörgen hade det blivit svårt och utan Sajab hade det också blivit svårt. Tillsammans kom vi fram till en ganska bra lösning och resultatet visade också det. Det blev en otroligt spännande auktion.

 

Utmaning två

Problemet med kunskap om objekten löstes professionellt med att ta in experter. Men utmaning två var betydligt svårare. Låt oss ta dig tillbaka långt innan auktionen för att förstå situationen.

 

Folke och Rune renoverade motorcyklar. Vissa jobb kan man klara av själv men vissa jobb måste skickas utanför verkstaden. När Rune hastigt gick bort och Folke lika hastigt lades in på grund av sin sjukdom fanns inget register på vad som låg ute på jobb och var.

Nu började ett detektivarbete för Sajab och goda vänner till bröderna.

Auktionens delar i kronologisk ordning

Här är en kronologisk genomgång av de olika delarna i en auktionsprocess för en veteranmotorcykel eller entusiastbil.

1. Förberedelse & Första besöket

Tack för att du överväger oss! Allt börjar med ett samtal eller mejl – kontaktuppgifter finns längre ner. Inför samtalet eller mejlet, förbered gärna en eller ett par bilder som du kan skicka till oss. Det hjälper oss att få en uppfattning om uppdraget.

Under samtalet föreslår vi ett möte om det rör sig om ett större uppdrag med flera fordon och eventuella delar. Detta för att vi ska få en korrekt bild av uppdraget och för att du ska kunna avgöra om vi är rätt auktionshus för dig. Mötet är helt förutsättningslöst, kostnadsfritt och anonymt.

Om det gäller ett enstaka fordon och det känns bra för båda parter, bestämmer vi en tid för fotografering.

Du kan ringa oss eller skicka ett mejl så återkopplar vi till dig!

2. Avtal & Kontraktsskrivning

Om allt känns bra efter det första mötet skickar vi en offert för uppdraget, specifikt anpassad efter dina behov. Vi har lång erfarenhet av att erbjuda våra tjänster till privatpersoner, dödsbon och företag.

Efter att avtalet är signerat (vilket specificerar försäljningsvillkor, provision och ansvar) startar vi själva auktionsprocessen.

Om det rör sig om en hel samling publiceras förhandsinformation på sajabvintage.se. Om det gäller ett enstaka fordon inkluderas det i en större auktion.

 

3. Förberedelser inför auktionen

Säljaren ansvarar ofta för att samla in och tillhandahålla nödvändig dokumentation såsom ägarbevis, historik, certifikat och andra relevanta papper. Vi föreslår ett auktionsdatum så att processen flyter på så smidigt som möjligt. Om det gäller enstaka, kördugliga fordon går processen snabbt. Då bestäms ett datum för hämtning eller fotografering.

4. Katalogisering & Fotografering

När allt är sorterat påbörjas katalogiseringen. Vi beskriver fordonet så detaljerat som möjligt, inklusive serienummer, skick, motortyp etc. När beskrivningen är klar tar vi professionella foton och filmer av fordonet för marknadsföring.

5. Reservationspris eller inget reservationspris

Vi får ofta frågor om reservationspriser. Vår rekommendation är följande: vi förstår att det kan kännas nervöst, och auktion är inte för alla, men inget slår auktion när det gäller toppnoteringar. De högsta priserna uppnås på en offentlig auktion där det finns få eller inga låga reservationspriser.

Auktioner handlar om psykologi och det finns inga garantier. Men om du vill ha högsta möjliga försäljningspris, gärna över värderingen, behöver du våga ta en viss risk. Våra budgivare föredrar objekt utan reservationspris, och det är då budgivningen kan bli riktigt intensiv.

Vi guidar dig genom hela processen.

6. Auktionen publiceras

Nu gäller det! Auktionen äger rum online och är publicerad mellan 9 och 19 dagar. Budgivare kan lägga bud under hela perioden, men enligt vår erfarenhet sker 85 % av alla bud under de sista minuterna. Oroa dig därför inte om det ser ut att gå långsamt – det är en del av processen. Fordonet säljs till den som lagt det högsta budet.

7. Marknadsföring

När auktionen publiceras påbörjas en omfattande marknadsföring av din fordonssamling. Sajab marknadsför objekten via sin hemsida, auktionskatalogen, online-plattformar, sociala medier och ibland via pressmeddelanden.

8. Efter auktionen

När auktionen är avslutad och förhoppningsvis allt är sålt, börjar vi arbetet med att hantera betalningar, förbereda export och ordna utlämning till de nya ägarna. I nio fall av tio sköter vi utlämningen, beroende på uppdragets omfattning.

Om du säljer många objekt får du en sammanställning av din auktionsmäklare. Du får också en PDF med alla resultat och avdrag för vår provision. Vår provision dras från försäljningssumman, och vi tar inget betalt för osålda objekt.

Vi säkerställer att köparen har betalat innan fordonet lämnas ut. Vid utlämningen överlämnar vi alla dokument och skickar in nödvändiga handlingar till Transportstyrelsen.

Generell information

Att sälja många objekt samtidigt är en komplex process. Sajab finns till för att göra den så smidig och trygg som möjligt. Under hela processen är vi bara ett samtal eller sms bort för att svara på dina frågor. Vi ser vårt arbete som ett samarbete där vi tillsammans arbetar mot samma mål.

Varje steg kan variera något beroende på uppdragets specifika förutsättningar, men denna beskrivning ger en generell översikt över processen från början till slut.

Har du läst ända hit? Tack! Wow!

Vi är tacksamma för att du överväger just oss på Sajab.

Om du har några frågor eller funderingar, tveka inte att kontakta oss!

CS_SAJAB_20mars_2023-58.jpg

Vad har vi gjort tidigare?

Här kan du klicka dig vidare till vilka auktioner vi genomfört tidigare!

Kontakta oss

IMG_3403.JPEG

Mårten Thörner

Försäljning Motorcyklar

IMG_7007.jpg

Fredrik Hjelmar

Försäljning bil

IMG_3400.JPEG

Manne Sjöberg

Marknad och försäljning bil

IMG_3379.JPEG

Fredrik BRYNTE

Expert bilar

IMG_3386.JPEG

Micke Almroth

Expert motorcyklar

IMG_3389.JPEG

TORBJÖRN JOELSSON

Expert motorcyklar

bottom of page